All Categories
Featured
Table of Contents
Fabel Feit CORRECT! Dit is een fabel (huis bouwen aannemer). Normprofiel Een normprofiel is een tekening (doorsnede) van een straat waarop is aangegeven waar kabels en leidingen mogen liggen. In de NEN-7171-1 zijn voorbeelden van een normprofiel opgenomen. Veel gemeenten maken daar gebruik van door daarnaar te verwijzen in hun richtlijnen en verordeningen.
Een netbeheerder heeft door een gemeentelijk normprofiel een beeld van de locatie waar hij zijn net bij voorkeur kan aanleggen. Een netbeheerder mag echter niet verwachten dat een normprofiel hem het recht geeft om op de aangegeven locatie zijn net te kunnen aanleggen. De ondergrond van de openbare ruimte wordt door veel verschillende partijen gebruikt.
In de praktijk betekent dit dat er vaak maatwerk moet plaatsvinden, waarbij het afhangt van de gemeente of het volledig aan de netbeheerder wordt overgelaten om een plek te regelen of dat deze wordt aangewezen door de betreffende gemeente - huis bouwen aannemer. In de basis geldt de regel dat een netbeheerder die een kabel of leiding wenst aan te leggen, onderzoekt of zijn plan haalbaar is (eiken bijgebouw).
Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT. Een netbeheerder moet accepteren dat er een boom op zijn net wordt geplaatst. Een gemeente is de beheerder van de openbare ruimte. Dit houdt in dat de gemeente er bijvoorbeeld voor moet zorgen dat een weg veilig en bruikbaar is en dat er een fijn leefklimaat heerst.
Dit zijn over het algemeen maatregelen die op gespannen voet staan met andere gebruikers van de ruimte, zoals netbeheerders (huis bouwen aannemer). Een gemeente heeft de zware taak om hierin keuzes te maken. Hierbij kan het gebeuren dat er besloten wordt dat het plaatsen van bomen zwaarder weegt dan het ongestoord laten liggen van een kabel of leiding.
De keuze die de gemeente maakt, kan wel effect hebben op de verdeling van de kosten - sleutel op de deur bouwen. Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT. Een gemeente mag, zoals dat netjes wordt genoemd, niet in de doelen treden van hogere wetgeving. Dit houdt feitelijk in dat een gemeente in haar beleid of vergunning geen voorschriften mag stellen die al in de WIBON en onderliggende regelingen worden geregeld met als doel het voorkomen van graafschade aan kabels en leidingen.
Er zijn wel situaties te bedenken waarbij het doel kan verschillen. Als er bijvoorbeeld bepaalde waarden beschermd worden op een locatie, zoals archeologische waarden, dan is het voorstelbaar dat er in de vergunning voorschriften worden opgenomen met een verbod op mechanisch graven. Als een voorschrift zich niet richt op het voorkomen van schade aan kabels en leidingen, maar een belang dient dat wel specifiek in een wet aan de gemeente is toegekend (openbare orde en veiligheid, ondergrondse ordening, bescherming van waarden), dan is zo’n voorschrift niet verboden.
FABEL. Iedereen die een initiatief ontplooit, is zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan alle regels en dus ook voor het aanvragen van de juiste vergunningen. In de praktijk is het wel wenselijk om een initiatiefnemer zoveel mogelijk te informeren (huis bouwen aannemer). Er gelden lokaal altijd wel verplichtingen en die kent de gemeente natuurlijk als geen ander.
Voor de aanleg van telecomkabels is er wel een coördinatieregeling in de Telecommunicatiewet. Een gemeente (het college van burgemeester en wethouders) moet instemming verlenen in het kader van aanleg in openbare gronden, ook al is dat grond die bijvoorbeeld beheerd wordt door de provincie of een waterschap - huis bouwen aannemer. Als er naast instemming nog andere permissies nodig zijn, bijvoorbeeld van andere stakeholders, dan is de telecomaanbieder verplicht dit te melden bij de gemeente.
Fabel Feit CORRECT! Dit is een fabel. FABEL. Het begrip ‘openbare ruimte’ is in geen enkele wet gedefinieerd. Er is in de Wegenwet een definitie te vinden van een openbare weg. In de Telecommunicatiewet is dan weer een definitie te vinden van openbare gronden. Veel regelgeving van gemeenten en andere overheden houden rekening met die definities en leiden daar uit af wat de openbare ruimte inhoudt.
Een verlegging van een kabel of leiding buiten de ‘openbare ruimte’ levert in de regel een hogere vergoeding op dan in gronden waarvoor wel een vergunning aangevraagd moest worden. Dit heeft te maken met de voorzienbaarheid dat er wat in die openbare ruimte zal plaatsvinden vanuit de wettelijke taak van de overheid.
FEIT. Hoewel er voor nadeelcompensatie al een tijd een wettelijk kader ligt te wachten op inwerkingtreding (Titel 4. 5 van de Algemene wet bestuursrecht), zal ook die regeling niets zeggen over samenwerking. huis bouwen aannemer. Er is geen standaardisering die de afbakening van verantwoordelijkheden en daarmee de wijze van samenwerking borgt. Er zijn richtlijnen die duidelijkheid verschaffen in verantwoordelijkheden (de NEN 7171-1 en NPR 7171-2), maar deze zijn niet consequent doorgevoerd in de praktijk en regelen verder ook niets over nadeelcompensatie.
Waar het ene bestuursorgaan zich als regisseur opwerpt en stuurt vanuit het bestuursrecht, zoekt het andere zijn heil in het maken van contractuele afspraken met netbeheerders. Daarnaast is er ook verschil in het samenwerken op operationeel niveau of op strategisch en tactisch niveau. De laatste niveaus zijn op dit moment nog behoorlijk onderbelicht.
FABEL. Er bestaat dwingende regelgeving en er bestaat regelgeving die richtinggevend is. Je raadt het al: wanneer sprake is van dwingende regelgeving is het niet zomaar mogelijk om hier vanwege druk op de planning van af te wijken. Deze dwingende regels beschermen vaak ook burgers en bedrijven en niet enkel een project.
Wanneer er geen schade wordt toegebracht aan de subjecten die worden beschermd door de regels, hoeft het geen probleem te zijn, is het soms zelfs geboden, om af te wijken. Daarbij moet de eigenaar van de betreffende regelgeving (gemeente, provincie, etc.) wel bedenken dat verwacht wordt dat zij bestendig beleid voert.
Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT. Een normprofiel is een indeling van kabels en leidingen in een wegprofiel. In de NEN-7171-1 is een profiel opgenomen met veelvoorkomende situaties. Los van het feit dat vanwege de ontwikkelingen van de laatste decennia dat profiel in de praktijk vaak geen soelaas meer biedt, is het geen wet en geen dwingende regel.
Dit kan ook niet, want dat zou voor rare en soms gevaarlijke situaties zorgen. Elke keer dient afgewogen te worden aan de hand van de bestaande situatie, welke ligging de juiste is en daarmee ook vergund kan worden. huis bouwen aannemer. Ten overvloede kan worden gemeld dat de NEN-7171-1 op het moment van schrijven geactualiseerd wordt.
FEIT. In principe is het mogelijk dat er situaties bij wet geregeld worden waarin een bepaalde manier van aanleggen dwingend wordt voorgeschreven. Hiervoor dient een duidelijk maatschappelijk belang te zijn en de voorschriften moeten geboden zijn en proportioneel. Het is voorstelbaar dat dit uiteindelijk in een wet geregeld wordt. Wat echter meer in de rede ligt, is dat dit wordt voorgeschreven vanuit lokaal beleid.
Het is in het kader van grote maatschappelijke opgaven te verwachten dat er vanuit lokale overheden voorschriften komen over aanlegmethodes op locaties waar geen ruimte is voor normale aanleg, of waar andere krachten als klimaatverandering zorgen voor de noodzaak. Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT - huis bouwen aannemer. Om een project te mogen realiseren, zijn vaak een of meerdere vergunningen nodig.
Voor iedere omgevingsvergunning geldt een eigen toetsingskader. Een dergelijk toetsingskader is bijvoorbeeld vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de daarbij behorende onderliggende regelgeving (huis bouwen aannemer). Daarin is exact voorgeschreven wat de indieningsvereisten zijn voor omgevingsvergunningen die zien op bouw- of milieuactiviteiten. Voor aanvragen die betrekking hebben op de aanleg van kabels en leidingen is niet wettelijk vastgelegd wat de indieningsvereisten zijn.
Die fungeren dan als lokaal toetsingskader. Dit heeft als gevolg dat iedere gemeente op een andere manier omgaat met (de indiening van) een aanvraag voor de aanleg van kabels en leidingen. Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT. In de Gemeentewet is vastgelegd dat het vaststellen van een verordening de bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Als een gemeente het nodig acht om een AVOI of leidingverordening op te stellen, dan is dat mogelijk. Voor het vaststellen van een verordening is geen overeenstemming nodig met belanghebbende partijen, zoals dit wel het geval is bij een private overeenkomst. Politieke besluitvorming moet wel altijd toezien op een zorgvuldig proces waarbij belanghebbenden worden gehoord.
Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT. Voor bepaalde vergunningen of ontheffingen is wettelijk bepaald hoelang de maximale afhandelingstermijn van een aanvraag is. In veel gevallen is dat bij een ‘normale’ procedure acht weken. In ‘zwaardere’ procedures, waarbij andere partijen gehoord moeten of kunnen worden, kan een termijn van 26 weken zijn voorgeschreven.
Ook bestaat er de afhandeling van een ontheffing op basis van Wet natuurbescherming. De afhandeling van een dergelijke ontheffing duurt maximaal dertien weken. Voor de aanleg van een telecomkabel is een instemmingsbesluit nodig (wat geen vergunning is). Voor de afhandeling van aanvragen tot het verlenen van instemmingsbesluiten in het kader van de aanleg van telecomkabels was voor 1 oktober 2016 geen wettelijke termijn gesteld.
Voor de afhandeling van andere kabels en leidingen is er geen wettelijk kader. Er wordt wel een termijn wel benoemd in de decentrale regelgeving. Daarbij wordt vaak aangehaakt bij de uit de wet voortvloeiende algemene redelijke termijn van acht weken. Fabel Feit CORRECT! Dit is een feit. FEIT. Veel vergunningsstelsels zijn gebaseerd op een verbod om te handelen zonder in het bezit te zijn van een door een bevoegde overheidsinstantie verleende vergunning.
Hierin wordt aangegeven dat ter bescherming […] van de hoofdspoorwegen […] het verboden is zonder vergunning van de Minister gebruik te maken van de hoofdspoorwegen en de daarnaast gelegen gronden door […] aan, op, in, onder, boven of naast de hoofdspoorweg, […], kabels, leidingen of beplantingen aan te brengen […].
Als dat niet het geval is, dan wordt het verbod waarvoor de vergunning dient, overtreden. Daarom moet een afwijkende uitvoering van een vergunning vooraf worden gemeld en goedgekeurd, omdat er anders in strijd met de wet- of regelgeving wordt gehandeld. Fabel Feit CORRECT! Dit is een fabel. FABEL. Een boete is een punitieve, bestraffende last.
Daarom legt de gemeente geen boete op, maar bijvoorbeeld een last onder dwangsom om de situatie te legaliseren. Het aanleggen van een kabel of leiding zonder een vergunning is in veel gevallen een overtreding van de wet- of regelgeving. Dit vanwege het feit dat de werkzaamheden voor het aanleggen, instandhouden of verwijderen van kabels leidingen zonder goedkeuring van het bevoegd gezag verboden zijn. huis bouwen aannemer.
Zo kan een bestuursorgaan een bestuursrechtelijke sanctie opleggen zoals de last onder dwangsom. Door middel van een dwangsom kan een bevoegd gezag eisen dat een situatie wordt gelegaliseerd. Dit kan door een vergunning te verlenen of, indien dit niet mogelijk is, de kabel of leiding te laten verwijderen of anders aan te laten leggen.
FABEL. Bij deze stelling wordt aangehaakt bij het Europees aanbestedingsrecht waarin wordt gesteld dat de eis dat de leidinggevende de Nederlandse taal machtig moet zijn, in beginsel moet mogen. Deze taaleis kan echter niet voor al het in te zetten personeel worden gesteld, want dat zou de regels van het vrij verkeer van diensten, goederen, kapitaal en personen doorkruisen en belemmeren.
Het is wel te rechtvaardigen dat er geëist wordt dat een leidinggevende op het werk de Nederlandse taal dient te spreken - huis bouwen aannemer. Fabel Feit CORRECT! Dit is een fabel. Leges Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot aantal taken. Een deel van deze taken wordt in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven.
Leges verschillen daarin van belasting, waar geen rechtstreekse concrete tegenprestatie tegenover staat. (Bron: VNG) FABEL. Een gemeente kan leges heffen voor de diensten die zij levert. Hierbij kan het gaan om de dienst tot het verlenen van een paspoort of het afhandelen van een vergunningsaanvraag. Het heffen van leges voor de afhandeling van een vergunning voor de aanleg van kabel of leiding is dus mogelijk.
Het is dan ook niet mogelijk om de hoogte van de legeskosten aan te passen aan een goede of slechte uitvoering van het werk. Er zijn wel andere mogelijkheden voor de overheid om ervoor te zorgen dat het werk op een goede manier wordt uitgevoerd. Gedacht kan worden aan de verplichting om na de werkzaamheden de grond weer terug te brengen in oude staat.
Latest Posts
Auto Verkopen Nummerplaat Inleveren - Autoopkoperbenelux.be
Stoma Reversal Diet
Herstel Stoma Operatie